Néhány jótanács a kompresszorok használatához

 

A jól felszerelt képkeretező műhelyek egyre inkább nélkülözhetetlen kelléke a kompresszor, annak is az alacsonyabb zajszintű változatai. Sok típus került forgalomba (pl. Sil-Air, Eolo, Jun-Air, stb.), közös azonban a karbantartásigényük. Sok kellemetlenségtől és nem kis anyagi kiadástól kímélhetjük meg pénztárcánkat egy kis odafigyeléssel.

 

  • Akárcsak a személygépkocsiknál rendszeresen ellenőrizzük az olajszintet, s ha kell töltsünk utána. Nagyon fontos az olajcsere-periódus, ezer munkaóránként, de legalább évente végeztessük el. Csak a gyári előírásoknak megfelelő minőségű jöhet számításba.
  • Rendszeresen (hetente, de legalább kéthetente) engedjük ki a nyomáskülönbség hatására kicsapódó ún. kondenzvizet mind a nyomásszabályzó ülepítő-poharából, mind pedig a tartályból, ha ezt elmulasztjuk kockára tesszük a géphez kapcsolt pneumatikus berendezéseinket, pl. a tűzőgépet. Ugyanis a tartály belsejéből leváló fém- és rozsdadarabkákkal, valamint olajjal szennyezett víz tönkreteheti a vezérlő- és egyéb szelepeket s dugulást is okozhat bárhol a rendszerben.
  • A munka befejeztével feltétlenül áramtalanítsuk a kompresszort (bár tökéletesebb az egész műhely áramtalanítása), mivel ha csak egy kicsit is szivárog a levegő valahol, akkor kompresszorunk éjjel-nappal működni fog, s ezzel jelentősen megrövidítjük az élettartamát.
  • Ügyeljük a folyamatos szériamunkáknál nehogy túlmelegedjen a gép, bár általában 100-110°C körül kikapcsolnak a gépek, de ezt nem tanácsos megvárni. Előfordulhat, hogy megég az olaj, vagy drasztikusabb esetben leéghet a motor is. Az égett olajat felismerjük jellegzetes szagáról, feltétlenül cseréljük le. Túlmelegedés esetén mindenképpen hagyjuk visszahűlni a kompresszort 40-50°C-ra.
  • Rendszeresen ellenőrizzük a tömlők, műanyag csövek csatlakozásait, hogy elkerüljük a felesleges nyomásveszteséget, ami a kompresszor gyakoribb ki-bekapcsolásához vezethet.
  • Tartsuk tisztán kompresszorunkat (főleg ha fűrészgép is üzemel a közelében), mivel a por eltömítheti a gép légszűrőjét s ez huzamosabb idő elteltével a motor leégéséhez vezethet. Egyébként a légszűrő tisztaságának ellenőrzését, ha szükséges tisztítását a kondenzvíz leeresztésével együtt rendszeresen végezzük el.

  

Amennyiben odafigyelésünk ellenére gépünk mégis meghibásodna feltétlenül forduljunk szakemberhez, hiszen az eredeti gyári alkatrészek hiányában úgysem tudjuk megjavítani és a 8-10 bár nyomáson üzemelő gépek szakszerűtlen javítása komoly baleseti forrás is lehet.